ویکی‌پدیا:سیاستلرله تاپشیریقلار: نوسخه‌لر آراسینداکی فرق

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Koroğlu (دانیشیق | چالیشمالار)
صحیفه‌‌نی ' {{ویکی‌پدیا سیاست‌لری|وپ:س|وپ:سیاست}} '''سیاست‌ها''' و '''رهنمودها'''ی ویکی‌پدیا به وسی...' ایله يارات
 
Koroğlu (دانیشیق | چالیشمالار)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱:
{{ویکی‌پدیا سیاست‌لری|وپ:س|وپ:سیاست}}
ویکی‌پدیا '''سیاست‌لر''' ایله '''یؤنرگه‌لر'''ی ویکی‌پدیا جامعه‌سی طرفیندن اختلاف‌لار حلی، اصول‌لاندیرماق و بیر آچیق ایله گئچرلی بیلیک‌لیکه چاتماق اۆچون قۇرولوب‌دور. بۆتون سیاست‌لری اوْخوماغا گرک یوْخ‌دور آنجاق [[ویکی‌پدیا:بئش کؤک داش|بئش کؤک داشی]] سیاست‌لرین قیساسی اوْلاراق اوْخوماغی اۇنوتمایین.
'''سیاست‌ها''' و '''رهنمودها'''ی ویکی‌پدیا به وسیلهٔ جامعهٔ ویکی‌پدیا برای توصیف بهترین روش‌ها، روشن‌نمودن اصول، حل اختلافات و در موارد دیگر با هدف پیش‌بردن ویکی‌پدیا به سمت دانشنامه‌ای آزاد و معتبر گسترش یافته‌اند. لازم نیست برای آغاز ویرایش هیچ رهنمود یا سیاستی را بخوانید. [[ویکی‌پدیا:پنج بنیاد|پنج بنیاد]] یک چکیدهٔ پرطرفدار در مورد مرتبط‌ترین اصول است.
 
با وجود اینکه [[وپ:دیوانسالاری|ویکی‌پدیا قوانین سفت و سختی اعمال نمی‌کند]]، سیاست‌ها و رهنمودهای ویکی‌پدیا توصیف‌گر اصول و بهترین روش‌های آن هستند. سیاست‌ها استانداردهایی را که همهٔ کاربران باید به طور معمول دنبال کنند توصیف می‌کنند و شرح می‌دهند، در حالی که رهنمودها با این هدف نوشته شده‌اند که دورنمایی از بهترین شیوه‌ها برای عمل‌کردن به آن استانداردها را در زمینه‌های بخصوص ارائه دهند. سیاست‌ها و رهنمودها را همواره باید با دلیل و ضمن به‌کارگیری [[وپ:چشم‌پوشی|عقل سلیم]] اعمال کرد.
 
این سیاست به ذکر استانداردهای جامعهٔ ویکی‌پدیا در ارتباط با سازمان‌دهی، چرخهٔ عمر، نگهداری و پیروی از سیاست‌ها، رهنمودها و صفحه‌های مرتبط می‌پردازد.
 
== اصلی سیاست‌لر ==
دییشدیرمه‌دن قاباق بۆتون سیاست‌لری اوْخوماغا گرک یوْخ‌دور، آنجاق بۇ اؤنم‌لی سیاست‌لری ویکی‌پدیا کؤکو اوْلاراق، اوْخوماغی تاپشیریریق:
الزامی برای این که شما تمام سیاست‌های ویکی‌پدیا را قبل از این که شروع به ویرایش کنید خوانده باشید وجود ندارد. اما سیاست‌هایی که در زیر از آن‌ها یاد می‌شود به قدری برای پروژهٔ ویکی‌پدیا مهم هستند که هر چه زودتر آن‌ها را بخوانید و درک کنید، بهتر است:
* '''ویکی‌پدیا بر اساس اجماع کاراۆستونده می‌کندچالیشیر.''' در واقع اجماع یکیویکی‌نین از روندهای ذاتی در ویکی استذاتیندادیر. (به [[ویکی‌پدیا:اجماع]]ا نیز نگاه کنیدباخین)
* '''ویکی‌پدیا بیر [[بیلیکلیک]]‌دیر.''' بۇ هدف ایله اۇیغون اوْلمایان یازی‌لار ویکی‌پدیادا اوْلمامالی‌دیر.
* '''ویکی‌پدیا یک [[دانشنامه]] است.''' هدف ویکی‌پدیا چیزی جز این یا فراتر از این نیست. به این ترتیب، هر مطلبی که با این هدف سازگاری ندارد، باید از ویکی‌پدیا حذف شود.
* '''بۆتون چالیشان‌لارا احترام قوْیون.''' ویکی‌پدیا ایشلدن‌لری‌نین فرق‌لی فرهنگ‌لر ایله باخیش‌لاری اوْلا بیلر، اوْن‌لارا احترام قوْیون. بیر گروهی ایشین موفقیت رمزی متقابل احترام‌دیر. ( [[ویکی‌پدیا:معاشرت آدابی]]نا باخین)
* '''به سایر مشارکت‌کنندگان احترام بگذارید.''' مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا از فرهنگ‌ها و حتی کشورهای مختلفی هستند، و به همین تناسب، دیدگاه‌های مختلفی هم دارند. رمز موفقیت در یک کار مشارکتی برای این افراد، برخورد آمیخته با احترام با همدیگر است. (به [[ویکی‌پدیا:فرهنگ شهروندی]] نیز نگاه کنید)
* '''ازکوْپی‌رایتی قوانین حق نشر عدول نکنیدقوْرویون.''' ویکی‌پدیا یک دانشنامهٔ آزاد است که محتویات آن تحت مجوز [[کرییتیو کامانز]] منتشر می‌گردند. وارد کردن مطالبی در صفحات ویکی‌پدیا که به نحوی قوانین حق نشر را زیر پا بگذارد، امکان ایجاد یک دانشنامهٔ کاملاً آزاد را از ویکی‌پدیا سلب می‌کند، و حتی ممکن است باعث مشکلات قانونی برای ویکی‌پدیا بشود.
* '''ازطرف‌سیز سوگیری پرهیز کنیداوْلون'''. مقالات باید با [[وپ:دبط|دیدگاه غیر جانبدارانه]] نوشته شوند، و دیدگاه‌های مختلف را بی‌طرفانه و به طور متناسب مطرح کنند.
* '''فقطمعتبر اطلاعاتی که از منابع قابل اعتماد به دست آورده‌اید اضافه کنیداوْلون.''' مقالات ویکی‌پدیا باید از [[وپ:اثبات|منابع استوار و قابل قبولی]] برخوردار باشند، و به این منابع باید [[وپ:منبع|به شیوهٔ درست]] ارجاع داده شود.
 
=== آرتیق باخ ===