ویکی‌پدیا:واندالیزم: نوسخه‌لر آراسینداکی فرق

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۹:
 
== نوع‌لار ==
لاپ یایغین واندالیزم نوع‌لاری بۇنلاردیر:
معمولترین انواع خرابکاری در ویکی‌پدیا از قرار زیرند:
 
;بوْشالتماق: مقاله‌نین هامیسی‌نی یوْخسا بؤیوک بؤلومونو دلیل‌سیز سیلمک.
خط ۱۸:
;ایشلدن صفحه‌لرینده واندالیزم: ایشلدن صفحه‌لری‌نین یازیلارینی سیلیب یئرینه یامان-یوْغوز یازماق.
;فایل‌لاردا واندالیزم: سیاسی، توهین‌لی یوْخسا قایناق‌سیز و کوْپی‌رایتی پوْزان فایل‌لاری نئچه سری یۆکله‌مک.
;اتیکت‌لردن سواستفاده: اتیکت‌لردن دلیل‌سیز و یئرسیز ایشلتمک
;سواستفاده از برچسب‌ها: <nowiki>{{نامزد حذف}}</nowiki>کردن‌های برخاسته از سو نیت برای مقاله‌هایی که سزاوار حذف نیستند و خرابکاری‌هایی از این قبیل
;شابلون‌لاردا واندالیزم.
;داشیما واندالیزمی: صفحه‌لری معنی‌سیز یوْخسا یامان کلمه‌لره داشیماق.
;خرابکاری با انتقال صفحه: انتقال صفحه‌ها به صفحاتی با عنوانهای زشت یا بی‌معنی.
;یوْللاندیرما واندالیزمی: مقاله‌لری، دانیشیق صفحه‌لری، فایل‌لار و موجود اوْلمایان صفحه‌لره یوْللاندیرماق.
;خرابکاری انتقال مسیری: انتقال مسیر دادن مقاله‌ها یا صفحات بحث به تصاویر یا مقالات زشت.
;باغلانتی واندالیزمی: باغلانتی‌لاری کوْرلاماق.
;قاباغینی‌آلما واندالیزم: ویکی‌لشدیرمک، سیل و ... تمیزلمه اتیکت‌لرینی مقاله‌لردن دلیل‌سیز سیلمک.
;تذکورلری سیلمک: خارابکارلیق تذکورلری‌نی دانیشیق صفحه‌سیندن سیلمک ده واندالیزم ساییلا بیلر.
;آیری‌لارین پیام‌لارینی دییشدیرمک: آیری ایشلدن‌لرین ایمضالانمیش پیام‌لارینی دییشدیرمک. استثنالاری شخصی حمله و توهین‌لری سیلمک و ایمضاسیز یازی‌لارا ایمضاسیز شابلونو آرتیرماق اوْلا بیلر.
;خرابکاری عجق‌وجقی: جایگزینی اطلاعات مربوط به مبحث با نویسه‌های تصادفی یا فقط افزودن نویسه‌های تصادفی به صفحه: مثلا: «شصکب ینتبداشک»
;اتیکت‌لری دلیل‌سیز و دانیشیق‌دان قاباق سیلمک
;تغییر پیام‌های دیگران: ویرایش پیام‌های امضاشدهٔ دیگران به طوری که کاملاً معنی جمله عوض شود. (مثل عوض کردن رای). مورد استثناء حملات شخصی است که تازه بازهم توافق کامل بر سر آن وجود ندارد. مورد استثنای دیگر افزودن امضای «گمنام یا ناشناس» برای پیامهایی با نویسنده‌ای گمنام است.
;دانیشیق صفحه‌لرینده واندالیزم: مقاله دانیشیق صفحه‌لرینده آیری‌لارین پیام‌لارینی آرشیولشدیریب، ایمضاسیز شابلونو آرتیرماق اوْلار، آنجاق اوْنلارین یازی‌لارینی سیلیب، دییشدیرمک واندالیزم ساییلابیلر. ایشلدن‌لر اؤز صفحه‌لرینده آیری‌لارین یازی‌لارینی سیله‌ بیلرلر.
;حذف نادرست برچسب‌های مناقشه‌ای که توسط دیگران گذاشته شده است: این برچسب‌ها بیانگر آنند که افراد با مقالهٔ مورد نظر مشکل دارند. تا پیش از کسب اطمینان مبنی بر پایان‌یافتن مناقشه برچسب را برندارید. به عنوان یک قانون کلی: برچسب‌های مناقشه را بیشتر از دو بار در ۲۴ ساعت بر ندارید.
;سیاست‌لر صفحه‌لرینده واندالیزم: ویکی‌پدیانین رسمی سیاست‌لرینی دلیل‌سیز و سس‌وئرمه‌دن قاباق سیلمک یوْخسا دییشدیرمک.
;خرابکاری در صفحه بحث: حذف پیام‌های دیگران از صفحه بحث مقالات یا حذف بخشی از آن معمولاً خرابکاری تلقی می‌شود. پاک‌کردن حملات شخصی معمولاً بلامانع است. همچنین بایگانی کردن صفحهٔ بحثی طولانی موردی ندارد. این قانون مشمول صفحهٔ بحث کاربری افراد نمی‌شود. چرا که معمولاً افراد اجازه دارند که پیام‌های خارجی به میل خود حذف کنند.
;کوْپی‌رایت واندالیزمی: کوْپی‌رایتی پوْزان یازی‌لار، فایل‌لار و معلومات‌لاری عمدا ویکی‌پدیایا آرتیرماق.
;خرابکاری در صفحه سیاست‌ها: پاک‌کردن یا تغییر آن بخش از سیاست‌های رسمی ویکی‌پدیا که شخص خرابکار با آن مخالف است، بدون آنکه در این مورد رای‌گیری کند یا به نتیجهٔ رای‌گیری‌های پیشین احترام بگذارد. ایضاح سیاست با تغییر جمله‌بندی (ولی حفظ مضمون) خرابکاری نیست.
;خرابکاری حق‌تکثیری: افزودن دانسته و آگاهانهٔ مطالب دارای حق تکثیر به مقاله‌های ویکی‌پدیا تخطی از سیاست ویکی‌پدیا است و خرابکاری محسوب می‌شود. از آنجا که ممکن است کاربران ندانند که مطلبی دارای حق تکثیر است یا از سیاست ویکی‌پدیا در این مورد آگاه نباشند این کار تنها هنگامی خرابکاری محسوب می‌شود که پس از مشخص شدن حق تکثیر مطلب و تذکرهای لازم تکرار شود.
;حساب یاراتما واندالیزمی: توهین‌لی آدلا بیله-بیله حساب یاراتماق.
;تبلیغ: فرق‌لی موضوع‌لاری اوْلان صفحه‌لرده اؤز سایت، وبلاق یوْخسا ایمیل آدرسینیزی یئرلشدیرمک.
سطر ۴۷ ⟵ ۴۶:
 
== لج ائتمک ==
اکثریت سس‌وئرمه و دانیشیق‌لاری ترسینه دییشدیرمه ائدیب، قایتاریش ائتمک، ۳ قایتاریش پوْزونتو قانونونا مشمول اوْلا بیلر، آنجاق واندالیزم دئییل.
بعضی از کاربران نمی‌توانند با کاربران دیگری که می‌خواهند با آنان در صفحهٔ بحث مقاله گفتگو کنند به توافق برسند؛ و به تناوب تغییراتی در مقاله می‌دهند که خلاف نظر بقیه است. این جای بسی تاسف دارد ولی خرابکاری نیست. (البته ممکن است مشمول قانون سه‌برگردان شوند). در صورت برخورد با چنین مواردی می‌توانید به صفحهٔ حل و فصل اختلافات رجوع کنید و راهنمایی بجویید.
 
== اینجیتمه و شخصی حمله ==
ویکی‌پدیادا شخصی حمله‌یه یوْل وئریلمز و قاباغی آلینار، آنجاق واندالیزم دئییل.
سیاست ما در این مورد واضح و روشن است. آزار و همین طور حملات شخصی ممنوع است. بعضی از نمونه‌های اذیت و آزار به شکل خرابکاری (مثلا در صفحهٔ کاربری افراد) است. اما به طور کلی باید به خاطر داشت که اذیت و آزار افراد خرابکاری نیست.
 
== شابلون‌لار ==